Stientje van Veldhoven (Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat) wil invoeren dat bedrijven hun werknemers die met de fiets komen 19 cent per kilometer betalen. Haar doel is om ‘200.000 extra forensen’ uit de auto te krijgen. Werknemers met een vijfdaagse werkweek kunnen dus, wanneer ze 10 kilometer heen en terug moeten afleggen, al 19 euro per week verdienen.

Om fietsgebruik naar het werk te stimuleren en files en uitstoot te verminderen, wil Van Veldhoven in gesprek met werkgevers over de belastingvrije reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer voor fietsers, schrijft ze in haar brief. Die regeling zou op dit moment onvoldoende worden benut. Een vergoeding voor de verreden kilometers zou ook kunnen worden ingezet om de aanschaf van een fiets terug te verdienen.
Leefbaar, duurzaam, gezond
Meer dan de helft van de autoritten naar werk is minder dan 7,5 kilometer en die afstand is volgens Van Veldhoven ook prima op de fiets te overbruggen. Dat is zelfs wenselijk. ‘Verdere groei van het fietsgebruik heeft grote maatschappelijke voordelen’, schrijft ze aan de Tweede Kamer. ‘Het draagt bij aan nationale doelen zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid en gezondheid.’
100 miljoen
Om het fietsen zelf aantrekkelijk te maken, trekt Van Veldhoven een bedrag van 100 miljoen euro uit. Daarmee moeten fietsroutes sneller worden aangelegd en de stallingsmogelijkheden bij stations worden verbeterd. Zo moeten er ook fietsenrekken komen voor bakfietsen, elektrische fietsen en andere fietsen met een afwijkend formaat. In de nieuwe fietsenstalling van Utrecht Centraal is dit overigens al ingevoerd. Hier zijn bijvoorbeeld speciale rekken te vinden voor fietsen met een krat voorop.
De gereserveerde 100 miljoen is overigens maar 40 procent van het totaal aan verwachte projectkosten. De rest moet vanuit de regio’s komen.
Verder wil Van Veldhoven:
* het gebruik van de deelfiets extra stimuleren;
* bij de aanleg van snelwegen kijken naar een goede aanleg van kruisend fietsverkeer;
* meer snelfietspaden langs het hoofd- en vaarwegennet;
* landelijk programma veilig fietsen voor senioren;
* gemeenten oproepen om de fietser voorrang te geven op meer rotondes in de bebouwde kom;
* kijken of fietsers bij regen langer groen krijgen.
Bron; NOS.nl